Hoe kun je nieuwe klanten werven als MKB-bedrijf?
Wanneer je eigenaar bent van een MKB-bedrijf of plannen hebt om er een te starten, heb je waarschijnlijk de volgende vraag:
Hoe kan ik het beste nieuwe klanten werven?
Voor MKB-bedrijven zijn er diverse manieren om de doelgroep te bereiken en nieuwe klanten te vinden.
Het is belangrijk om aanwezig te zijn waar jouw klant ook is: op Google, TikTok, LinkedIn of juist offline/fysiek.
De opties zijn eindeloos. Vandaag licht ik een aantal van de meest aantrekkelijke manieren toe om nieuwe klanten te vinden als MKB’er.
Door mijn jarenlange ervaring in online marketing en de samenwerking met MKB’ers ben je bij Meander Marketing hiervoor aan het juiste adres.
Hoe kun je nieuwe klanten werven als MKB-bedrijf?
Er zijn talloze manieren voor klantwerving als MKB-bedrijf, maar hieronder geef ik je alvast 8 tips.
1. Onderzoek je doelgroep
De eerste stap om nieuwe klanten te vinden, is je doelgroep onderzoeken.
Logischerwijs moet je eerst weten wie je potentiële klanten zijn, voordat je je marketingactiviteiten goed kunt afstemmen.
Vragen die je kunt onderzoeken:
- Hoe oud zijn ze?
- Zijn ze vooral online of offline actief?
- Welke hashtags gebruiken ze?
- Welke type content en advertenties werken goed bij je concurrenten?
- Op welke socialmediaplatformen zijn ze het meest actief?
- Welke problemen proberen ze op te lossen met jouw product of dienst?
- Op welke tijdstippen zijn ze het meest actief op social media of in Google?
Door dit te onderzoeken, kun je gerichte campagnes maken die zo goed mogelijk aansluiten bij je doelgroep. Dat resulteert in betere resultaten.
2. Start een website
Een eigen website is de basis voor de vindbaarheid van je MKB-bedrijf.
Registreer bij voorkeur je bedrijfsnaam als domein. Zo heeft Meander Marketing bijvoorbeeld meandermarketing.nl.
De kans is groot dat jouw potentiële klanten actief zoeken in Google.
- Denk aan een dakdekkersbedrijf uit Nieuwegein, waarbij de doelgroep zoekt naar “dakdekker Nieuwegein”, “daklekkage Nieuwegein” of “dak laten renoveren”.
- Of een sportschool in Utrecht, met zoekopdrachten als “sportschool Utrecht”, “personal trainer Utrecht” of “krachttraining voor vrouwen”.
Richt je website technisch, inhoudelijk (content) en qua autoriteit goed in.
Zo vergaar je waardevolle leads, omdat men actief zoekt naar jouw dienst of product.
3. Maak social media accounts aan
Afhankelijk van waar je doelgroep het meest actief is, raad ik aan om accounts aan te maken op:
- TikTok
- X
- YouTube
Je kunt dezelfde content eventueel op meerdere kanalen posten.
Na het aanmaken is het belangrijk om zichtbaar te worden door bijvoorbeeld twee keer per week nieuwe content te plaatsen.
Gebruik gratis tools zoals Canva en CapCut om afbeeldingen, video’s en reels eenvoudig te bewerken in jouw eigen branding.
Bekijk ook: Social media strategie voor MKB-bedrijven
4. Overweeg e-mailmarketing
Veel MKB-bedrijven laten kansen liggen met e-mailmarketing, terwijl het een uitstekende manier is om nieuwe klanten te werven én bestaande klanten te behouden of meer omzet te genereren.
Verzamel e-mailadressen via je website en advertenties en mail deze personen vervolgens gericht.
Denk aan:
- Maandelijkse nieuwsbrieven om klanten op de hoogte te houden.
- Automatische welkomstmails voor nieuwe inschrijvers om vertrouwen op te bouwen en ze klant te laten worden.
- Campagnes rondom acties, zoals Black Friday, Nieuwjaar of een jubileum.
5. Investeer in online adverteren
De snelste manier om nieuwe klanten te vinden als MKB’er is veruit het inzetten van betaalde advertenties.
Adverteer bijvoorbeeld via Google Ads en social media platformen.
Met gerichte advertenties bereik je precies de mensen die al interesse tonen in jouw dienst of product.
Stuur bij je advertentie verkeer door naar je website, zodat een percentage van de bezoekers contact opneemt, een afspraak plant of een product koopt.
Denk aan:
- Een regionale ongediertebestrijder kan in Google Ads targeten op zoekwoorden als “ongediertebestrijder Amsterdam” en “muizen laten bestrijden”.
- Een webshop met een Koreaanse huidverzorgingslijn kan zichtbaar worden op zoekopdrachten als “K-beauty”, “Koreaanse skincare” of specifieker “Koreaanse dagcrème”.
6. Netwerken
Zelfs in de tijd van Google, social media en AI-tools zoals ChatGPT blijft offline een krachtig kanaal voor klantwerving.
Denk aan:
- Je eigen netwerk (bijv. LinkedIn-connecties)
- Online groepen (bijvoorbeeld LinkedIn en Facebook)
- Klanten die via-via komen
- Lokale ondernemersverenigingen
- Beurzen
- Netwerkborrels
- Businessclubs
- Partnerschappen
Elkaar fysiek spreken vergroot de kans op nieuwe klanten en leidt vaker tot langdurige relaties.
7. Verzamel klantreviews
Mensen worden sneller klant wanneer zij zien dat anderen tevreden zijn.
Verzamel daarom reviews op platforms als Google, Trustoo en Trustpilot en plaats ze ook op je website en social media.
Vraag ook actief aan bestaande klanten en oude relaties om een review achter te laten.
Je kunt boven een flyer meegeven na elke opdracht met een QR-code waarmee klanten direct een review kunnen plaatsen.
Dit kan net het zetje zijn waardoor men voor jouw bedrijf kiest in plaats van een concurrent.
Met meer reviews op je Google Bedrijfsprofiel kom je hoger in de lokale ranglijst binnen jouw branche.
Maak hier gratis een Google Bedrijfsprofiel aan.
8. Blijf analyseren en optimaliseren
Klantwerving kan tijdrovend zijn, zeker als je net begint. Probeer verschillende zaken uit en houd bij wat resultaat oplevert.
Kijk bijvoorbeeld naar:
- Het aantal bezoekers op je website
- Weergaven en engagement per social media kanaal
- Welke advertenties de meeste leads, telefoontjes, afspraken of omzet opleveren
Zo weet je waar je meer op kunt inzetten en kun je bestaande activiteiten blijven optimaliseren.
Krijg nieuwe klanten met een bewezen strategie van Meander Marketing
Zoals je ziet zijn er talloze manieren om nieuwe klanten te krijgen.
Voor veel MKB-bedrijven liggen er nog kansen, omdat concurrenten vaak niet consitent met hun marketingstrategie bezig zijn.
Ik van Meander Marketing help bedrijven, van klein tot corporate, bij het vinden van nieuwe klanten met bewezen strategieën op onder andere Google en social media.
Ben je op zoek naar nieuwe klanten en wil je dit (gedeeltelijk) uitbesteden? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Met jarenlange ervaring ontwikkelen wij een strategie waarmee je nieuwe bezoekers aantrekt en hiervan klanten maakt.
Neem vandaag nog contact op met Bas Steehouwer van Meander Marketing voor een vrijblijvende kennismaking en adviesgesprek.